Götalandsmästerskapet Lördag 17 Augusti

Jag vaknade väl först av alla på morgonen. Väckte alla ungdomar så att vi kunde gå ner och äta frukost.

07:45 Frukost nere i matsalen och sedan tillbaka till förläggningen och packa samt göra oss redo för GM.

09:00 Bussen avgick ner mot färjeläget i Fårösund för vidare transport ut till Fårö.

09:45 Framme vid TC och bussen släppte av oss. När vi hade slagit upp tältet så samlade vi hela ungdoms truppen för en gemensam bild.

DSC00545DSC00547

Idag var det individuell långdistans som gällde och alla var spända inför Gotlandsterrängen de hört så mycket om.DSC_0059DSC_0062DSC_0064DSC_0069DSC_0074DSC_0076DSC_0079

Oscar sprang en H12 bana och kom på en 7:e plats av 11 startande endast 5:47 efter segraren. Han tyckte det varit en lite för lätt bana med bara stiglöpning. Där han bara bommat 40 sekunder på 8:e kontrollen.DSC_0080DSC_0088DSC_0089DSC_0096

Jag sprang en Ö5 bana som var ganska enkel.

Sprang fram till stigen efter startpunkten vid punkthöjden satt 1:an.

Följde stigen västerut till släpstigen. Söderut längs släpstigen och runda höjden där 2:an låg.

Kompass rätt ner mot stigförgreningen och på andra sidan stigen vid punkthöjden satt 3:an.

Fortsätta stigen söderut och vid höjden mellan punkhöjderna skulle 4:an ligga.

Tänkte bara ta mig ner mot stigen på sydost. Var lite tunglöpt i våtmarken och tätskogen så jag drog lite snett. Men när jag kom ut på stigen fick jag läst in mig. I kröken på stigen vek jag av på kompasskurs in mot kontrollen som låg mellan höjderna. Stämplade vid 5:an

Ner mot stigen söder om kontrollen och tänkte sedan fortsätta fram till förgreningen där jag hade tänkt ta kompasskurs. Men jag kom aldrig fram till förgreningen och snurrade runt här i 18-19 minuter innan jag hittade kontrollen. Stämplade vid nummer 6 och var ganska förbannad på mig själv.

Tog kompass mot nästa och passerade stigen. Såg våtmarken och hittade 7:an direkt.

Tog sikte bort mot vätskekontrollen. Efter en stund så såg jag den på håll. Sprang dit och märkte att det var den nordligaste av dem. Tog lite vatten och pratade med funktionärerna om hur tunglöpt det var i blåbärsriset och ormbunkarna. Tog kompass ner mot stigen som jag såg på kartan. Kom ut på den och följde den fram tills stigen tog slut och vek av lite åt söder där 8:an låg.

Sprang norrut över hygget fram till stigen. Vek av längs stigen västerut. Vid den skarpa kröken på stigen tog jag kompass mot kontrollen och träffade den ganska perfekt. Stämplade vid 9:an.

Tog kompass ut mot stigen och följde även denna gången fram till kröken. Kompass igen och träffade 10:an perfekt.

Ner mot stigen och följa den västerut. Vika av norrut efter våtmarken och fram kontrollen efter kraft där 11:an låg.

Västerut längs kraftledningen tills jag träffade stigen. Ner längs stigen till 12:an. Sedan var det bara att spurta i mål.

Hade jag bara  bommen på 6:an så hade jag varit först i min klass. För på resterande kontroller så hade jag nästan snabbaste tiden på alla. Ledsen

GM 2013 Ö5DSC_0099DSC_0103

DSC00571DSC00581

Gunilla spurtar i mål och slår mig med 12 minuter.DSC00602DSC00611

Elin spurtar i mål i D17-20 klassen och är nöjd med orienteringen men tycker det gått långsamt och varit tungt att springa. Men hon blev ändå 2:a i klassen.DSC00615DSC00629

Oscar äter den goda Tacogratängen som serverades som fältlunch.DSC00641

Johanna Henriksson springer in på en 8:e plats i D20 GM klass.DSC00657

Linnea i mål i D16 GM klass.DSC00668DSC00673

Thomas Josarp i mål i H40 klass som 3:a.DSC00677DSC00682

Frida i mål i D21 GM klass som 2:a.DSC00688

Britta i mål i D40 klass men bryter. DSC00696

På hemvägen så somnar vissa i bussen.

DSC00704

Vi tar en liten omväg på hemresan och besöker Raukarna på Långhammars Raukfält.DSC_0111DSC_0121

Tillbaka på förläggningen så går vi för att äta. Sedan är det prisutdelning. Linnea vinner ett utlottat pris från Sprint tävlingen.

Vi har sedan möte med alla ungdomsledare och bestämmer att det från och med nästa år även skall vara sprint med i GM klassen.

Detta inlägg publicerades i Orientering, Resa, Träning och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar